Η εκπαίδευση στην Ελλάδα έχει κενά,
αδυναμίες, αλλά και κατακτήσεις. Το μορφωτικό επίπεδο των νέων στην Ελλάδα είναι υψηλότερο του ευρωπαϊκού μέσου όρου, αφήνοντας μακράν πίσω ισχυρότερες οικονομίες
Αν δεχθούμε ότι η μόρφωση ενός λαού είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες ευημερίας, τότε θα έπρεπε ο μέσος μισθός στην Ελλάδα να είναι τουλάχιστον 2.350 το μήνα – όσο ο μέσος μισθός στην ΕΕ.
Με βάση την πανευρωπαϊκή κατάταξη της Eurostat, το μορφωτικό επίπεδο των Ελλήνων είναι υψηλότερο του ευρωπαϊκού μέσου όρου, με έναν στους τρεις κατοίκους ηλικίας 25-74 ετών (32,4%) να είναι απόφοιτος τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Το τοπ-10 των πιο «μορφωμένων» χωρών
Η χώρα με τους περισσότερο μορφωμένους κατοίκους είναι η Ιρλανδία, όπου σχεδόν ο ένας στους δύο ενήλικες 25-74 ετών (49,8%) έχει πτυχίο ανώτερης ή ανώτατης σχολής. Ακολουθεί το κρατίδιο του Λουξεμβούργου με 49,5%. Την τρίτη και τέταρτη θέση καταλαμβάνουν οι Σουηδία και η Νορβηγία, με ποσοστό 46% και 45,1% αντίστοιχα.
Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει η Κύπρος με 44,9%, η μόνη χώρα της Νότιας Ευρώπης που έχει ποσοστό πτυχιούχων άνω του 40%.
Η Ελλάδα έχει υπερδιπλάσιο ποσοστό ατόμων που έχουν ολοκληρώσει τη γενική μέση εκπαίδευση από τον μέσο όρο της ΕΕ (26,3% έναντι 9,6%)
Η Ελλάδα έχει υπερδιπλάσιο ποσοστό ατόμων που έχουν ολοκληρώσει τη γενική μέση εκπαίδευση από τον μέσο όρο της ΕΕ (26,3% έναντι 9,6%). Αντίστοιχα, απόφοιτοι δημοτικού ως γυμνασίου είναι περίπου ο ένας στους τέσσερις στο γενικό πληθυσμό (24,8%), λίγο περισσότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (23,3%)
Ο ρόλος της επαγγελματικής εκπαίδευσης
Εξετάζοντας τις λεπτομέρειες του μέσου εκπαιδευτικού επιπέδου, που αποτελείται από γενικό και επαγγελματικό προσανατολισμό, το μερίδιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι σημαντικά υψηλό σε αρκετές χώρες.
Η Ελλάδα έχει αρκετά χαμηλά ποσοστά μέσης επαγγελματικής εκπαίδευσης (δηλαδή αποφοίτους τεχνικών λυκείων), με 16,4% έναντι 35,2% του πανευρωπαϊκού μέσου όρου.
Το ποσοστό των αποφοίτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αυξάνεται σημαντικά μεταξύ του νεότερου πληθυσμού σε όλη την Ευρώπη.
Το 2023, το 43% του πληθυσμού της ΕΕ ηλικίας 25-34 ετών ήταν απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, από 42% το 2022. Ο στόχος της ΕΕ είναι μέχρι το 2030 το 45% των ηλικιών 25-34 να έχουν ολοκληρώσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Υπάρχει χάσμα μεταξύ των δύο φύλων όσον αφορά το επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μεταξύ των ατόμων ηλικίας 25-34 ετών, καθώς μεγαλύτερο ποσοστό γυναικών έχει τριτοβάθμια εκπαίδευση σε σύγκριση με τους άνδρες (49% των γυναικών και 38% των ανδρών).
Στην Ελλάδα το ποσοστό των ατόμων 25-34 που έχουν τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι λίγο πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, 44,5%. Είναι πολύ υψηλότερο από την Ιταλία (30,6%), τη Γερμανία (38,4%) και ελάχιστα πάνω από την Αυστρία (43,5%). Σε βαθμό κατάταξης, ως προς το μορφωτικό επίπεδο των νέων, η Ελλάδα μοιράζεται τη 14η θέση στην ΕΕ, μαζί με την Λετονία.
Το συμπέρασμα για την Ελλάδα
Παρά τις δομικές τους αδυναμίες, και την πάγια υποχρηματοδότηση από το κράτος, το ελληνικό δημόσιο σχολείο και τα δημόσια πανεπιστήμια, παραμένουν μια κατάκτηση, που αξίζει να περιφρουρηθεί και να αναβαθμιστεί. Οι επιδόσεις της Ελλάδας στους πίνακες της Εurostat για το μορφωτικό επίπεδο του πληθυσμού, είναι λίγο πιο πάνω από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, και ανταγωνίζονται εκείνες χωρών με πολύ υψηλότερο βιοτικό επίπεδο. Η κατασυκοφαντημένη μεταπολίτευση, οι αγώνες του φοιτητικού και εκπαιδευτικού κινήματος και των μαθητών, η θέση που εξακολουθεί να έχει η δημόσια παιδεία στο αξιακό σύστημα της ελληνικής κοινωνίας, είναι οι παράγοντες που ακόμα κρατάνε την Ελλάδα κοντά στο μέσο όρο της Ευρώπης σε ό,τι αφορά τη μόρφωση του πληθυσμού. Όταν αντίθετα, σε άλλα πεδία, την εργασία, τους μισθούς, τo βιοτικό επίπεδο, διολισθαίνουμε στις τελευταίες θέσεις
Πηγή: Τα Νέα